mandag 25. august 2014

Sletterust - Hjelle

Siste torsdag i ferien min, den 20. august, var værmeldingene tålig bra og jeg tenkte at det var greit med en dagstur. Jeg har lenge hatt lyst til å gå fra hytta mi og over til Hjelle, men da er man avhengig av transport tilbake til hytta. Jeg fant ut at jeg kunne nå en buss ca kl. 16 fra Hjelle og komme meg videre med Valdreseksrpessen tilbake langs fylkesvei 53.  Jeg måtte derfor tidelig opp og beregne god tid på turen til å rekke bussen tilbake.

 
Bilde av hytta med skodda i dalen, og Søre Knipen som reiser seg mørk og bratt like bak hytta.

Det lå tjukk skodde i dalen når jeg våknet. Egentlig et godt tegn her oppe.  Mens jeg spiste frokost lettet det og jeg kunne se gløtt av blå himmel. Jeg gikk stien bak hytta og rett opp lia mot Søre Knipen.

Kommer du reisende og skal gå denne turen,  så er det best å parkere ved "Televerk garasjen" på en parkeringsplass litt øst for avkjøring til Sletterust, og så følge grusveien oppover mot skiferbruddet på Mannsberg. Stien går så bratt opp til høyre fra veien et lite stykke før skiferbruddet og er skiltet der. Det går også an å kjøre opp mot skiferbruddet og der er plass til et par biler å parkere før veien blir skikkelig anleggsvei...

 
Bilde av gjengen med sauer som har gått i området i sommer, og Mannsbervatnet sett fra nord.

Like før Mannsbergvatnet kom jeg inn på den T-merka ruta som går over mot Utladalen. De blå gløttene på himmelen forsvant og skydekket holdt seg lavt. Temperaturen lå på rundt 4-5. grader og med litt vind, så noe sommervarme var det ikke.

 
Bilde av Nore Knipen sett fra andre siden av Kyrkjevatnet, Søre Knipen til venstre og Vetle Knipen til høyre.

Det neste store vatnet langs stien er Kyrkevatnet. Her er det fin utsikt mot alle de tre "Knipene" i området - Nore Knipen (1553 moh), Søre Knipen (1547 moh) og Vetle Knipen (1470 moh). I tillegg er her veldig mye flott stein i alle mulige farger. Jeg har dessverre ikke så mye greie på stein, men fint er det :-)

 
Bilde av skilt ved Kyrkjevatnet og utsikt mot Utladalen og Hurrungane i skodde fra det høyeste punktet på ruta.

Vatna i området her er regulert og tilknyttet Tyin kraftverk. Etter Mannsbergvatnet går det oppover til det høyeste punktet på ruta som er på 1425 moh. Her er det vanligvis et fantastisk utsyn mot Hurrungane, men i dag var tindene dessverre dekket av skodde.

 
Bilde av utsikt ned Hjelledalen, og et idyllisk tjern ved Skredhaugdikki.

Etter det høysete punktet på ruta går stien bratt nedover mot den frodige Skredhaugdokki.  Stien er lett å gå hele veien, men blir mer og mer utydelig og enkelte steder dårlig merket.

 
Bilde av høstfarger i fjellet og glimt av tinder i Hurrungane, og en T langs stien i Hjelledalen.

Det er startet å komme litt høstfarger i fjellet og i tillegg bugner det av blåbær, tyttebær, krekebær og masse molter. Selv om jeg hadde en buss jeg skulle rekke, tok jeg meg tid til å spise bær mens jeg ventet på at kanskje skydekket på tindene kunne lette litt....

 
Bilde av Hjelledøla, og et tjern langs stien.

Skydekket så ikke ut til å lette, så det var bare å komme seg videre nedover dalen. Når jeg nærmet meg Hjelledøla før Grønebekken, skulle jeg ta av på sti mot vest nedover Hjelledalen, mens den T-merka ruta går videre mot Vettismorki. Her er det ikke lett å finne noe sti og lett å ta inn på dyretråkk som går på kryss og tvers. Jeg fulgte en sti som så riktig ut i forhold til kartet og fulgte elva nedover Hjelledalen.
 
Bilde av stølen Fremre Hjelledalen og skilt langs stien.

Jeg gav opp å finne stien og gikk nedover etter kartet. Heldigvis traff jeg ganske bra og gikk ned mot elva på riktig sted der jeg fant en bedre sti siste stykket mot brua over Hjelledøla. På andre siden av elva her ligger stølen Fremre Hjelledalen.

 
Bilde av Heimre Hjelledalen, og skilt langs stien.

Fra Fremre Hjelledalen er det god sti nedover dalen. Den neste stølen jeg kom til var Heimre Hjelledalen. Her traff jeg også et ungt utenlandsk par som skulle telte i området. det var de eneste folkene jeg så på turen over fjellet her.

 
Bilde av steingard ved stølen Heimre Hjelledalen, og stien videre.

Nå var skydekket også lettere, solen tittet frem i blant og temperaturen ble mer sommerlig. Noen pause ble det likevel ikke for jeg var litt usikker på hvor lang tid jeg ville bruke og ville ikke risikerte å miste bussen..

 
Bilde av gadd, og sti nedover fra Heimre Hjelledalen.

Også de karakteristiske grå døde furuene,gadd,  finner man her langs stien. Det ble varmere og mer frodig jo langer jeg kom ned Hjelledalen.

 
Bilde av Hjellefossen og Utladalen fra stien og skiltet ved Hjellefossen.

Siste stykket ned mot Hjelle slynger stien seg bratt langs Hjellefossen. Det er likevel lett å gå og ikke noe problem for folk som ikke liker høyder.

 
Bilde av Hjellefossen og skilt ved parkleringsplassen på Hjelle.

Vel nede ved parkeringsplass og busstopp var det fortsatt tre kvarter til bussen skulle komme. Jeg stoppet ved busstoppet og der kom med en gang en kjekk Årdøl som lurte på om jeg ville ha skyss. Ha kjørte meg helt opp til hytta :-) Dessverre så glemte jeg kameraet i baksetet på bilen hans der sekken min hadde stått.  Heldigvis klarte han å spore meg opp og fikk levert det tilbake på hytta sist helg. Så derfor er bildene kommet på nett her.

Skiltet ved parkeringsplassen er nok ikke helt riktig. Her står det Sletterust med 8 km og 8 timer. Det er nok sikkert greit å regne 8 timer dersom an går oppover, men 18 kilometer er nok mer riktig.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar