torsdag 23. oktober 2014

Turlederkurs på byfjellene og Ulriken

Som lesere av denne bloggen kanskje har fått med seg, så liker jeg godt å gå på tur. Ikke det at alle turer får et innlegg her, men noen turer får det dersom det er noen fine bilder, et nytt sted, eller bare fordi jeg har tid til å legge det ut :-)

En venninne av meg og medlem i Turtuppene, satte meg i sommer på ideen at kanskje jeg burde bli turleder i Turistforeningen. Det var ingen dum tanke og jeg så det som en mulighet for å lære mer om hvordan ferdes trygt i fjellet både for egen del og for de som jeg tar med meg. Så da meldte jeg meg på Turlederkurs i Bergen Turlag helgen 10-12. oktober.
 
Bilder av teori med kart og kompass ved demningen, og noen i turgruppen på vei oppover mot Knatten.

På fredag kveld var det hyggelig Ambasadørkurs med teori i Bergen sentrum.  Lørdag startet selve turlederkurset og da møtte 10 spente deltakere de to turlederne ved demningen til Svartediket kl 9. Værmeldingen for helgen var skikkelig "Bergensvær" og vel så det.

Vi startet med teori og litt grunnleggende kart og kompass. Etter en times tid ble vi delt i grupper som skulle gå til angitte steder å kartet. Det overraskene var at det var noen av oss deltakere som måtte være turledere. Og her snakker vi rollespill. Det var litt kleint i starten, men etterhvert som vi ble bedre kjent, ble det letter å være "turleder". Vi byttet flere ganger på å være de som førte turgruppen trygt fra sted til sted.

 
Bilder av utsikt mot Bergen og Løvstakken fra Knatten, og gjørmete sti opp mot Søre Midtfjellet.

Første etappe gikk fra Svartediket via Knatten, over Søre Midtfjellet og til Fjellhytten. Det er fin sti oppover som første stykket er vakkert murt opp og asfaltert. Så kommer en etappe i boligfeltet Starefossen før det igjen blir sti videre innover fjellet.

 
Bilder av våte turdeltakere, og utsikt mot byen med regnfulle tordenskyer.

Siste stykket opp mot Fjellhytten var bratt og det var slept på de våte bergknattene. Alle kom heldigvis seg helskinnet opp :-) Første rastepause sto vi trykket inn under takutstikket på Fjellhytten for å unngå det verste regnet.

 
Bilder av "banana-dansen" ved Hyttelien og utsikt mot masten på Rundemanen.

Lunsjpause ble tatt ved Hyttelien der vi forsøkte å sette opp ly med staver, tau og et par jervenduker. Dette lykkes i alle fall slik at noen klarte å spise nisten sin uten at den ble veldig våt. Det var mange som var blitt ganske våte og kalde. Redningen ble da Erik sin "banana-dans". Her måtte alle bevege sag såpass at varmen kom tilbake :-)

 
Bilder av Mari og Håvard ved en varde og med utsikt mot Rundemanen.

Deltakerne på turlederkurset var en fin og bredt sammensatt gjeng. Her var en svenske, en danske, kvinner og menn i sin beste alder i tillegg til tre ungdommer. Ungdommene imponerte stort og var dyktige turledere selv om de bare var 16 år.

 
Bilder av gjengen på en av de siste stoppene før vi nærmet oss Ulriken, og ved Djervhytten.

Det ble en lang og våt dag på kryss og tvers og over Vidden. Det regnet mye stort sett hele tiden og i blant rumlet tordenen i det fjerne. Tiden gikk fort og alle løste fint sine oppgaver som turledere med godt humør. Vi var fremme ved Djervhytten der vi skulle overnatte ca kl. 18. Det første ungdommene gjorde var å bade i vannet like ved :-) Vi andre var nok mest opptatt av å komme oss i hytten å få fyr i ovnen.

 
Bilder av fyr i ovnen, tørking av klær og folk, og Ulriken med masten i farget lys.

Inne i hytta ble det hektisk aktivitet for å få i gang varmen, lage mat, lage til senger og tørke klær. Organisering gikk lett med en slik positiv og arbeidsvillig gjeng. Snart hadde vi et hyggelig goumet-måltid i en varm og koselig hytte før vi tidlig krøp til køys på knirkende feltsenger spredt utover det meste av hytta.

 
Bilder av turfølge som krysser Vassdalvatnet og utsikt ned mot byen.

Neste morgen var det gløtt av sol :-) Vi startet med frokost og fortsatte med teori og mer opplæring i kart og kompass. Så vasket og ryddet vi hytten, før vi igjen la i vei på tur med ambulerende turledere for de ulike gruppene.

 
Bilder av turfølge med utsikt mot sør.

Om tiden gikk fort på lørdagen, så gikk den enda fortere på søndagen når været var fint og høstfargene lyste mot oss på alle kanter. Vi planla lunsj på Baunehytten der de selger hotdog og varm drikke, men min turgruppe kom så sent frem at da var det meste utsolgt. Vi hadde nok av niste, så det gikk greit :-) Så ble det fortløpende evaluering av alle deltakerne mens vi raskt gikk tilbake mot demningen ved Svartediket.

Jeg besto turlederkurset, men må trene mer på bruk av kart og kompass. Neste bolk er sommerturlederkurs som jeg også ønsker å ta til våren.  Gleder meg :-)

Les meg om hvordan du blir turleder her: http://www.turistforeningen.no/turleder/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar